EUROPEAN DOG SHOW I GENEVE 2013

Till Geneve i Schweiz bär det av denna gången och till Europauställningen där.

Husbilen laddad med mat och hundar.

Kaninmataren är uppdaterad med vilka som skall få ungar och hur mycket mat alla unga Belgiska Jättar skall ha -

det är mycket... Hönsmaten är blandad och alla fågelautomater är laddade. Hundarna som inte skall med är utplacerade -

Men vi börjar från början - med badet - som alla diskuterar... bada eller inte badas.

Morronmys med matte - husse är redan uppe och matar sina kaniner medan vi myser lite till innan det är dags för avfärd

- Gast och Lapo på var sida med lilla Mella vid kudden - mysigt

Ja jag badar i alla fall - om inte annat så luktar våra pojkar gott efteråt

- här är det Lapo som får sej en dusch

då reser vi.

Lite mysigt i husbilen - en blomma och lite frukt gör mycket

Innan vi lämnar Vårgårda så kollar Runar att vi har rätt tryck i däcken - japp - nu verkar det bra.

Klockan är 8.30 söndagen den 25/8 och trippmätaren står på 8962. En stark resa med husbil - känns meningen igen :) :)

Det är en varm dag så lite vatten behövs - här är vårt vanliga stopp Erikslund i Skåne.

Tankning av diesel för bilen och vatten för hundar

Och lite "gofika" för husse och Gaston - wienerbröd med choklad och en

"skvallertidning"  mmm resan börjar bra

En härlig somrig bild från Öresundsbron - små vita segelbåtar och blå himmel och hav, man blir ju nästan poetisk

Nu har vi kommit på färjan mellan Rödby och Putgarden - lite frukt ser väl sunt och bra ut,

men Runar saknade lite socker - det var lite väl fräscht och syrligt

Då har vi kommit av färjan och trampar tysk mark - ett mycket blåsigt Putgarden och en  massa hoptrasslade  koppel

Massor av folk var ute och surfade i olika varianter men de som hade segel

var riktigt häftiga och hela himlen var full av dem

Syns det hur det blåser?? Känns som om man skulle flyga med och det var tur att hundarna hade koppel på....

Ja - då är det dags att lägga in adressen på GPS:en - Waldsrode Fågelpark utanför Bremen ska bli första stoppet

Efter att stannat på en parkering och sovit några timmar landar vi på Walsrode Fågelpark - wow vilket ställe-

och hade jag vetat att de hade en sån fin parkering så hade vi åkt dit direkt. Stora trädalléer med gräsmattor där bilarna kunde parkera

Soligt härligt och varmt- så efter den här bilden åkte kortbyxorna på!

15.00 tycker vi att det känns som vi sett det mesta - men jag åker gärna hit igen...

men vi har nåra mil kvar att köra så vi fortsätter efter en hundpromenad och lite fika

Tisdag morgon och rastning av hundar - ett riktigt bra stoppställe i Harz - tror jag det heter- på A7 mot Kassel.

Dusch och bra toaletter är guld värt när man ligger ute så här

Runar står snällt och väntar medans jag är på toaletten - han är väl för snäll - eller hur

16.00 rullar vi över gränsen Tyskland/Schweiz - mulet och muller i kanterna.

Långt bort är Runar på väg att växla in några schweiziska "kronor"

Jag måste säga att infarten i Schweiz var tråkig - tråkig-tråkig - industrier och annat tråkigt - bullerplank

och sedan kom dessutom regnet. Ja inte tog de emot oss på bästa sätt ......

Vackert men inte välkomnande ...

Nåväl - efter en natts god sömn på en parkering med massor av lastbilar, trångt och med en ganska äcklig toa men med

en rasthage för hundar - hahaha c:a 60x60 cm utan grind,de hundar som fanns här använde den till att kissa mot ....

så åkte vi vidare in i Schwiez och hittar denna vackra rastplats med flera olika möjligheter till att ströva runt

Högt högt upp fanns en bänk för den som behöver vila lite - Gast, Lapo, jag  och Mella nappar på förslaget

Ett gäng med härligt oranga pumpor låg efter vägen

Här väntar vi på matte igen.... medan vi fixar lite fika i husbilen får vi besök av en familj från Falköping,

de tyckte det var lite kul att träffa svenskar här.

Och se vad som möter oss - denna inbjudande skylt - ingen kunde missa den, så ner i underjorden och ut på andra sidan och se vad hittar vi där

- jo campingen

5-6 husbilar hade kommit före oss och pojke i "basker blå" visade var vi skulle stå.

Men det var bara under den här dagen som det fanns folk som visade vart campare skulle ta vägen sen rådde djungelslag - verkligen.

Men vi fick en bra plats nära till utgången mot vägen till utställningshall och toaletter- ja 2+2 för alla dessa husbilar ni fattar själva

hur det såg ut första utställningsdagen... inte så kul och 2 duschar utan lås - ja det här är då inte Schweiz starka sida

Här är vi ute på en lite  rekognoseringstur - en lååång lätt sluttande backe upp till hangarerna - som det förmodligen var - sen till höger följ pilen...

bakom det svart skynket var en av rastgårdarna till utställningen - rätt fram utställningenshallen som man gick in på baksidan - följ med...

Bakom oss har vi flygplatsen - sin tur var flög de inte under natten - här uppe mötte vi en trevlig dam från Italien,

hon trodde vi var italienare eftersom vi hade så många Volpino :) trevligt samtal

Buren och vagn är på plats, rekognoseringen är klar. Då är vi värda en god middag och ett glas vin inför morgondagens CACIB-show

en liten kvällsbild på ett startande plan

Vår lilla kamera gillade inte ljuset i hallen - så tyvärr det blev inte så många bilder härifrån. Men Lapo han väntar och laddar på sin tur

Och det gick ju hur bra som helst - BOS - excellent cac och cacib - en så duktig Lapo -

men men morgondagen då - det kan ju inte gå bra två dagar i rad - har aldrig hänt tidigare. (BOB blev en fransk tik som heter Arabella)

Och nu drar det i hop sej - den STORA utställningen skall dra igång 30 augusti 2013

Här en överblick över "vår" ring med domare mrs Vija Klucniece i mitten - det var inte så mycket försäljare här utan mest hundar

och utställare men i mitt tycke var det lite trångt - speciellt som en del utställare redan kvällen innan ställde upp burar och bord

och markerade ut sina platser med röda band - så det blev inte så mycket kvar till oss andra.

Men den här dagen hade Pia från Danmark reserverat plats åt oss

Runar - Pia- och Lapo pratar om hur det skall gå ...

Här är det Roberto och Pia som samtalar - Pias har också en hund från Robertos kennel

Lapo och Gastone laddar snart är det dags

Roberto och hans bror börjar förbereda sej och Pia ser på - undrar hur de skall klara detta?? Det är många hundar som Roberto skall visa upp

Runar känner av spänningen.... man kan snart ta på den. Pia och jag håller fram varsin skakande hand framför oss...

Och nu vill inte kameran vara med längre......

.men ett snabbt referat blir det här Pia hennes Mimosa Del Colle Degli Ulivi blir

juniorvinnare BOB - Miro Del Colle Degli Ulivi blir Junior BOS.

OCH LAPO BLIR VINNARE BOB med excellent cac och cacib och blir dessutom Champion i Schweiz -  så glada är vi

Lapo BOB och Fiona BOS - som en liten extra knorr Fiona är mamma till Lapo och

kennel Del Colle Degli Ulivi tog alla titlar som gick att hämta hem - jättegrattis från oss

så här fina presenter fick när vi kom in till utställningarna

Aah skönt - lite vila i solen - 27 grader, vi har haft hur skönt som helst här nere.

Men vi har en lång resa hem och Runar vill att vi kör några timmar i kväll.

Så vi packar ihop,dricker en kopp kaffe med våra husbilsgrannar från Ellös och åker vidare hemåt

Men några bilder med lite vacker utsikt skall vi väl få med i alla fall - vad sägs om den här

Planteringar i långa rader - det såg vi när vi åkte ner också - äpplen mm fint täckt så inte djur kommer åt

Några vackra berg - även om Runar var väldigt besviken över att inte få se några alper med snö

Det här ser nästan ut som ett ökenlandskap på amerikanska prärien och inte på landsbygden i Schweiz

Solen är på väg ner - vi stannar och äter lite god mat på en fin taverna lyxigt med "köpemat" men lite skall vi väl fira Lapos seger -

vi köper lite god choklad till våra nära och kära hemma, går en skön promenad matar hundar och kör några timmar till

Ny morgon och vi är på gång igen, Runar har tankat och Gast vill kolla att allt ser ok innan vi åker

Trots att vi kom i väg tidigt på söndagmorgon så fastnade vi i köer - visserligen fick vi lite hjälp av GPS:en att hitta nya vägar och

det var en hel del söta små byar som vi körde igenom men nya köer kom hela tiden

Inte helt tillåtet men Gast fick hjälpa till lite ....

Tog den här när vi körde - vem är snabbast vi eller tåget på andra bron...??

Vi stannar i Putgarden för att ta några fina bilder - som vi gjorde på Gast när han vann WDS

- men det blåser så hundarna får hålla i sej med klorna

Båda pojkarna med Lapos fina pokal

Ja - ni ser själva det är inte lätt i den här blåsten

Sista natten med gänget - nä men sista natten på den här resan tillbringar

vi i Limhamn pecis efter bron, en hyfsat bra plays att stå på - i regn och blåst

Och hade man inget att göra på morgonen så kunde man titta på bagarna i bageriet

Ja vilken resa - en Swiss Champion och en Europavinnare med hem

Vilket innebär att vi har två stycken  Gastone 2011 och Lapo 2013 - det är en go' känsla

Så är vi  hemma ien efter c:a 350 mils resa - det har varit trevligt och roligt - nya bekantskaper och nya upplevelser