I år får jag komprimera mina reseberättelser - one.com säger att jag har för många sidor...

2017 har det inte blivit så många resor heller men Ekeberg i Oslo, Neumunster, Gällivare, Lillehammmer har vi hunnit med än så länge och några till är inplanerade

Så rulla neråt och häng med på vår sommar med husbil och utställningar

Lillehammer - Norge 20 augusti 2017

Lååång resa för att försöka få ett cert på Jiennie.

Men vi försöker, Lillehammer har vi inte sett, domaren har vi inte ställt för och Jiennie är inte i bästa päls - så på vinst och förlust sticker vi iväg över helgen. Lite längre än vi trodde var det :) Men vackert !!

Vi kommer fram till utställningsplatsen strax efter 17.00, vindlande väg genom ett villaområde innan vi kom till skidanläggningen. Helt otroligt ställe. Regnat hade det gjort under dagen - vräkt ner- så det var blött väldigt blött men vi hade tur fick stå på asfalt och slapp pölar och sand. En promenad blev det och vi fick "trängas" med rullskidåkare både hör och där. Vilka spår - som vägar på området, kuperad terräng för mountainbike-åkare fanns också och skidskytteanläggning och hoppbacken.

Inte så långt kvar nu, efter Oslo märkte man att landskapet förändrades och blev lite "alplikt"

Mulet väder och molnen hänger långt ner över bergen

Runar på väg mot hoppbacken, lite fel gick vi men fick den här utsikten på köpet

Här vi framme vid hopptornet - magisk utsikt över Lillehammer

Jag som får lite svindel när det är högt drar efter andan när Ester går upp på muren - avgrunden är nedanför - puh

Söndagen började med dimma men övergick snabbt i strålande sol - en riktigt härlig dag.

Inte blev det sämre av att Jiennie blev BIR och fick sitt cert och cacib och blev Norsk champion och domaren var mycket trevlig.

Vi gick tillbaka till husbilen, tog en macka och lite kaffe som jag verkligen behövde efter nervpärsen ;)

Sen blev det långpromenad till hoppbacken

En bild på ett häftigt staket och grind avslutar bildresan till Lillehammer.

Vi packar ihop och reser de 50 milen hem igen - men med en seger i bagaget så går resan lätt :)

GÄLLIVARE 27 JUNI - 6 JULI 2017

Tanken var ju att vi skulle åka till Europautställningen i Ukraina i år - men på grund av olika omständigheter så blev det inte så - så vad ska vi hitta på istället ??

Jo vi åker svenskt :) Midnattsutställning i Gällivare har jag pratat länge om och kanske få träffa gamle Bosse som flyttade till Gällivare för några år sedan.

Sagt och gjort vi anmäler hundar och åker - tyvärr blev det ingen träff med Bosse - men vi kommer igen, så rolig resa det blev.

Första stoppet blev Lövstabruk

visserligen en omväg men där är ju så vackert, lugnt och behagligt att stanna över natten i parken

En härlig morgon promenad och en stilla stund i solen, frukost och sedan iväg mot norr.

Sol, vind och vatten. Hur många älvar, åar och forsar som helst - och vad är skillnaden ...

Mot Höga kusten - och bron

Färggrannt hus någonstans på vägen. Köndes nästan lite internationellt

Vi svängde av lite snabbt från bron men jädrar...- fint väder och massor av folk så det blev en bild över bron och lite utsikt från bron innan vi puttrade vidare

Så var vi framme för kvällen, en fantastisk liten camping hittade vi, 4 km från E4, alldeles vid havet. Ingen lyx men rent och fint och lugnt, perfekt för oss. Noret Camping c:a 5 mil innan Skellefteå.

Alldeles vid havet fick vi stå

Och här då - avfart till camping och rastplats Mosjön - så hemma vi kände oss då

Här hade vi också resans enda mygg - gick hårt åt lilla Ester som ville in. Det blev myggolja på henne sedan och då gick promenaden bra

Bottenhavet utanför knuten

Så svänger vi av från E4 och in mot landet - mot Gällivare. Ingen kul väg och ganska dålig men här dyker Renarna upp, några här och någon där.

Snabbt passerade vi Polcirkeln - hängde inte riktigt med där....

Och så är vi framme - Gällivare Camping 16.00 ställer vi upp husbilen och hagen, solen skiner.

Gott och vara framme

23.00 tänkte vi försöka sova lite - går inte så bra när det är ljust som på dagen

Efter morgonpromenaden funderade Ester och Runar på om de skulle ta ett dopp eller inte - blev inte!! Om det nu var 12 gr varmt eller 12 m djupt kommer inte ihåg vilket men oavsett så avskräckte det.

Det blev frukost och en dusch i det lilla servicehuset. Precis som de stora anläggningarna i europa hade de musik på, härligt

Campingen ligger jättefint, med älven på ena sidan, en hembygdspark med café och underhållning då och då på en sida och med promenadavstånd till centrum och utställningsområdet

Utsikt mot Dundret - och faktiskt några snö plättar kvar

Och bra gick det på utställningen !!

Någon gång efter 21.00 kom vi in i ringen, en något rörig domare men struntsamma - Khajsa blev BIR och Jiennie blev 2:a bästa tik

Tillbaka mot campingen och de övriga hundarna, köper en pizza på vägen såå gott. Pratar med lite folk på campingen och försöker sova - tidsvilla är vi -  klockan är efter 24.00

Fredag och utställningsdag - fint väder,

Marknad i Gällivare så vi tar en sväng dit, men tyvärr samma krafs som hemma

Runar och Ester njuter i solen.

Vi tar det lugnt innan promenaden till utställningen. Vid 17-tiden kommer några ungdomar från  musikprogrammet på skolan och underhåller campinggästerna med sång och musik.

Vi gör oss klara och någon blir lite sur för att han inte får gå med

Rayan - så klart ;)

Seg lördag - fint väder men sån jäkla huvudvärk - ajajaj

Runar också lite smådålig - och kanske det är pizzan eller så är vi bara för trötta. Snabbkiss för hundarna och så somnar vi om.

Och vaknar till en fin eftermiddag, promenad runt campingen - vår pärla står där mellan stugorna.

Vi orkar till och med att gå en kvällsrunda med hundarna till utställningsplatsen där alla väntar på BIS-finalen som går av stapeln 23.00.

Men vi går hem, skrattar lite åt alla som sitter och sover i sina bilar i vöntan på finalen.

Söndag morgon och vi vänder söderut - men först DUNDRET. Fick tips när vi var ute på kvällsrundan på lördagen att vi skulle åka mot "Åkes toppstuga" och det gjorde vi - oj vilken utsikt och ojoj vad det blåste

Vi fortsätter vår färd söderut på E45 och kommer till Porjus och  en kraftstation som kallas Harsprånget. Jag hade hoppats på massor av vatten som forsar fram - men det var ganska så torrt

Fina trappor och vägar att gå på , fint att titta på

Så passerar vi Polcirkeln på väg hemåt och nu stannade vi för en bild :)  och träffade lite hundfolk från campingen:)

Vi drar vidare neråt - vackert är det med vatten och skog och en och annan ren

Syns husbilen ? En liten bit upp kom vi i alla fall - och Khajsa blåser nästan bort

18.30 på kvällen hittade vi en fin liten camping i den lilla orten Slagnäs c:a 5 mil söder om Arvidsjaur.

Och här träffade vi en mycket intressant man som kan sin by. Här blev vi också fotade av nyfikna bybor när vi var ute på promenad med alla hundar

Erik träffade vi på morgonen och det blev mycket prat och en kopp kaffe innan vi kom iväg - långt senare än beräknat

Måste bara ta en bild på den här skylten - Dorotea, Södra Lappland, visst låter det som vi är låååångt upp i landet?

Tyvärr har regnet kommit och lite blåst.

Stannnar i Vilhelmina och köper lite god fisk, potatissallad och tunnbröd det blir en god sen lunch

Lite sent hittar vi en ställplats i Strömsund, bredvid en hembygdspark med ett roligt troll vid ingången och en härlig fontän, bänkar att fika vid och toalett i hembygdsparken, perfekt.

Men under natten kommer ett tivoli och slår läger runt oss så vid 24-tiden får vi flytta oss innan blev helt inringade - puh sicket folk där var.....

Runar, Ester och Khajsa planerar sista sträckan hem

I Moskosel stannade vi och köpte en glass - men självklart skulle vi stannat och ätit av den nygrillade fisken - men det skulle ta för lång tid så vi får ta det en annan gång

Så kommmer vi till Östersund, Frösön och tar oss upp på toppen för att se fler snöklädda toppar och vackra vyer över området. Riktigt fint mej hua att åka skidor här, sååå högt.

Blåsigt och kallt var det.

Härifrån hade vi tänkt oss Bollnäs men på vägen dit hittade vi en skylt med "Tidernas Väg" lät lite kul så vi svängde in där - gå inte på det... Inte så kul och inte så mycket att se.

Efter ett samtal från vår vän Torben ändrade vi riktning och hamnade i Mora på en grusplan full med husbilar.

Efter lite mat tog Runar och Torben en tur på stan och kollade nattlivet - ganska lugnt det också

Vi tog en liten tur på morgonen och tittade på Mora en tidig morgon en vanlig arbetsdag, det var ganska lugnt - då också.

Efter Mora är det en ganska tråkig "transportsträcka" hem och runt 15.00 landar vi hemma på gårdsplanen efter en mycket kul och intressant resa

Känns som om hösten redan är på gång och den 6 juli är det bara + 11 grader, inte mycket att skryta med